SANTA MISSA A LA
CAPELLA SIXTINA I ADMINISTRACIÓ DEL
SACRAMENT DEL BAPTISME
HOMILIA
BAPTISMAL DE PAPA BENET XVI
Festa del Baptisme del Senyor
Diumenge
8 de gener de 2006
Benvolguts
pares, padrins i padrines; benvolguts germans i germanes:
Què succeeix en el baptisme? Què n’esperem, del
baptisme? Vosaltres heu avançat una resposta a l'entrada d'aquesta capella: esperem per
ais nostres filis la vida eterna. Aquesta és la finalitat del baptisme. Però, com és pot
realitzar això? Com pot el baptisme donar la vida eterna? Què és la vida eterna?
Es podria dir, amb paraules més senzilles: esperem per a
aquests fills nostres una vida bona; la veritable vida; la felicitat també
en un futur encara desconegut. Nosaltres no podem assegurar
aquest do per a tot l'arc del futur desconegut i, per això, ens adrecem al
Senyor
perquè ens atorgui aquest do.
A la pregunta: «Com s’esdevindrà això?», hi podem donar
dues respostes. La primera: en el baptisme cada infant és introduït en una companyia d'amics que no I'abandonarà mai,
ni en la Vida ni en la mort perquè aquesta
companyia d'amics es la família de Déu,
que duu en ella mateixa la promesa d’eternitat
Aquesta companyia d'amics .aquesta família de Déu la qual ara el infant és inserit,
l’acompanyarà sempre fins i tot en els
dies de sofriment, en les nits fosques de la vida; li brindarà consol i fortalesa i llum.
Aquesta companyia, aquesta família, li
donarà paraules de vida eterna, paraules de llum que responen als grans desafiaments de la vida i donen una orientació exacta sobre el camí que convé prendre. Aquesta companyia brinda a l’infant consol i fortalesa,
l'amor de Déu fins i tot en el
llindar de la mort, en la vall fosca de la
mort. Li donarà amistat, li donarà
vida. I aquesta companyia, sempre
fiable, no desapareixerà.
Ningú de nosaltres no sap que passarà en el món, a Europa. En
els pròxims cinquanta seixanta o setanta anys. Però d'una cosa estem
segurs: la família de Déu sempre estarà present i els qui pertanyen a aquesta
família mai no estaran sols, tindran sempre l'amistat segura d'Aquell que és la
vida.
Així
hem arribat a la segona resposta Aquesta família de Déu, aquesta companyia
d'amics és eterna, perquè és comunió amb Aquell que ha vençut la mort, que té
en les seves mans les claus de la vida. Estar en la companyia, en la família de
Déu, significa estar en comunió amb Crist, que és vida i dóna amor etern més
enllà de la mort. I si podem dir que amor i veritat són font de vida, són la
vida i una vida sense amor no és vida, podem dir que aquesta companyia amb
Aquell que és vida realment, amb Aquell que és el Sagrament de la vida,
respondrà a tes vostres expectatives, a la vostra esperança.
Sí, el baptisme insereix en la comunió amb
Crist i així dóna vida, la vida. Així hem interpretat el primer diàleg que hem
tingut aquí, en el llindar de la capella Sixtina. Ara, després de la benedicció
de l'aigua, seguirà un segon diàleg, de gran importància. El contingut és
aquest: el baptisme, com hem vist és un do, el do de la vida. Però un do ha de
ser acollit, ha de ser viscut Un do d’amistat implica un «sí» a l'amic i
implica un «no» a tot el
que no es compatible amb aquesta amistat, a tot el que és incompatible amb la
vida de la família de Déu, amb la vida veritable en Crist.
Així,
en aquest segon diàleg, es pronuncien tres «no» i tres «sí». Es diu «no»,
renunciant a les temptacions, al pecat, al diable. Això ho coneixem bé, però
potser precisament perquè hem escoltat massa vegades aquestes paraules, ja no
ens diuen gran cosa. Llavors hem d’aprofundir: una mica en els continguts
d'aquests «no». A què diem «no»? Només així podem comprendre a què volem dir
«sí».
En l'Església antiga aquests «no» es resumien
en una paraula que per als homes d'aquell temps era molt comprensible: és renuncia
- així deien- a la «pompa' diabòlica – és a dir a la promesa de vida en
abundància que semblava venir del món pagà, de les seves llibertats de la seva manera de viure només segons el que
agradava. Per tant, era un no a una cultura d'aparent abundància de vida, però
que en realitat era una «anticultura» de la mort Era el «no» als espectacles on
la mort, la crueltat, la violència s'havien transformat en diversió. Pensem en
el que es realitzava en el Coliseu o aquí, en els jardins de Neró, on es
cremava els homes com torxes vives.
La crueltat i la
violència s’havien transformat en motiu
de diversió, una veritable perversió de l’alegría, del veritable sentit de la
vida. Aquesta «pompa diabòlica», aquesta
«anticultura de la mort era una perversió de
l'alegria del cos com mercaderia i com comerç.
I ara, si reflexionem, podem dir que
també en el nostre temps és necessari dir un «no» a la cultura de la mort, àmpliament dominant Una «anticultura» que és manifesta, per
exemple, en la droga, en la fugida de la realitat cap a d’il·lusori, cap a una felicitat falsa que
expressa en la mentida, en el frau, en la injustícia, en el menyspreu de
l’altre; en la fugida de la
solidaritat de la responsabilitat perquè
fa als pobres, els que sofreixen, que s'expressa en una sexualitat que és converteix en
pura diversió sense responsabilitat,
que es transforma en codificació- per a
dir-ho així- de l’home al que ja no considera persona. digne d'un amor personal que exigeix fidelitat, sinó que es converteix en mercaderia, en un mer objecte A aquesta promesa d'aparent felicitat, a aquesta «pompa» d'una vida aparent, que en realitat només és instrument de mort, a aquesta «anticultura»
li diem «no», per a conrear la cultura de la
vida. Per això, el «si» cristià, des dels
temps antics fins a avui, es un gran «sí» a la vida. Aquest és el
nostre «sí» a Crist, el «si» al vencedor de la
mort i el «sí» a la vida en el temps i en
l’eternitat De la mateix manera que en aquest
diàleg baptismal el «no» s'articula en tres renúncies, també el «sí» s'articula
en tres adhesions: «sí» al Déu viu, és a dir, a un
Déu creador, a una raó creadora que dóna sentit al cosmos i a la nostra vida; «sí» a Crist, és a dir, a un Déu que no va romandre ocult, sinó que té un nom de paraules, .té cos i sang: a un Déu concret que ens dóna la vida i ens mostra el camí de la vida; «sí» a la comunió de l'Església, en la qual Crist és el Déu viu, que entra en el nostre
temps, en la nostra
professió i en la vida de cada dia.
Podríem dir
també que el nostre Déu, el contingut
d'aquesta cultura de la vida, el contingut
del nostre gran «sí», s'expressa en els
deu Manaments, que no són un paquet de
prohibicions, de «no», sinó que presenten en realitat una gran visió de la vida. Són un sí a
un Déu que dóna sentit al viure (el
tres primers manaments); un «sí» a la
família (quart manament); un «sí» a
la vida (cinquè manament); un «sí» a
l'amor responsable (sisè manament);
un «sí» a la solidaritat, a la
responsabilitat social, a la justícia (setè manament); un «sí» a la veritat (vuitè manament); un
«sí» al respecte de l'altre i del que li pertany (novè i desè manaments).
Aquesta
és la filosofia de la vida, és la cultura de la vida, que es fa concreta,
practicable i bella en la comunió amb Crist, el Déu viu, que camina amb
nosaltres en companyia dels seus amics, en la gran família de
l'Església. El baptisme és do de vida. És un «sí» al desafiament de viure
veritablement la vida, dient «no» a l'atac (de la mort, que es presenta amb la
màscara de la vida; i és un «sí» al gran do de la veritable vida, que es va fer
present en el rostre de Crist, el qual se'ns dóna en el baptisme i després en
l’Eucaristia.
Això ho
he dit com breu comentari a les paraules que en el diàleg baptismal interpreten
allò que es realitza en aquest sagrament. A més de les paraules, tenim els
gestos i els símbols; els indicaré molt breument El primer gest ja l’hem
realitzat és el signe de la creu, que se'ns dóna com escut que ha de protegir
aquest infant en la seva vida; és com una «senyalització» en el camí de la
vida, perquè la creu és el resum de la vida de Jesús.
Després
hi ha els elements: l'aigua, la unció amb l'oli, el vestit blanc i la flama del
ciri. l'aigua és símbol de la vida: el baptisme és vida nova en Crist. L'oli és
símbol de la força, de la salut, de la bellesa, perquè realment és bell viure
en comunió amb Crist. El vestit blanc és expressió de la cultura de la
bellesa, de la cultura de la vida. I, finalment, la flama del ciri és expressió
de la veritat que resplendeix en les foscors de la història i ens indica qui
som, d'on venim i a on hem d'anar.
Volguts padrins i padrines, volguts pares, volguts germans, donem gràcies avui al Senyor perquè Déu no s'amaga darrere dels núvols del misteri impenetrables, sinó com que, com deia l’evangeli d’avui, ha obert els cels, se'ns ha mostrat, parla amb nosaltres i està amb nosaltres; viu amb nosaltres i ens guia en la nostra vida; Donem gràcies al Senyor: per aquest do i demanem pels nostres fills perquè tinguin realment la vida, la veritable vida, la vida eterna. Amén.
Versió catalana de PCM.