NOSTRA
SENYORA DE FÀTIMA
(sols text, per
imprimir)
(Del llibre “Dios y el mundo de Joseph Ratzinger. Una conversación con Peter Seewald. Opiniones de Benedicto XVI sobre los grandes temas de hoy. pp 289-293. Traduït al català per Mn. Joan Serra).
Maria
és la porta oberta a Déu. En parlar
amb ella es pot tenir aquesta ingenuïtat, es pot acudir amb aquests precs i
confiança infantils que moltes vegades la gent no s'atreveix a manifestar
davant el mateix Crist. És el llenguatge del cor. Que la
fe es manifesti en aquesta xarxa de santuaris mostra per partida doble
com afecta això al cor humà. És la fe, de la qual Crist ens diu que mou
muntanyes.
Miracles en sentit
tècnic?
Fins a quin punt succeeixen
realment miracles en sentit tècnic, és altra qüestió. L'important és que
existeix gran confiança i que aquesta confiança també troba resposta. Aquesta
confiança aviva tant la fe que arriba fins al físic, fins al nostre temps, i
fa que la mà bondadosa de Déu es torni real gràcies al poder bondadós
d'aquesta mare.
Parlem de Fàtima
El papa Joan Pau II va
beatificar el 13 de maig de 2000 els nens vidents de Fàtima.
Ell
mateix atribueix la seva supervivència en l'atemptat de la plaça de sant Pere
esdevingut el 13 de maig de 1981, a un miracle de la Verge de Fàtima i
afirma fins i tot que aquesta trobada ha exercit una notable influència en el
seu pontificat.
Aparició
de la Mare de Déu
Què va succeir? Al migdia del 13
de maig de 1917, tres nens pastors,
Llúcia (deu anys) i els seus
germans ,Jacinta
(set) i Francesc (nou) van viure una experiència notable en un poble portuguès
totalment desconegut fins llavors.
Sobre una alzina va
aparèixer una llum brillant i,
el nens van dir, que envoltava a una «dona formosa». «No temeu», va
dir ella, anava a anunciar un missatge que portaria la pau als homes.
Al principi, els nens
van sofrir burles i
escarnis per aquesta història. Però el 13 d'octubre d'aquest mateix any, unes
setanta mil persones es van congregar per ser
testimonis oculars de l'autenticitat d'aquests missatges.
Segons els informes, l'espectacle va començar al migdia. De cop i volta va
cessar de ploure. Els núvols es
van obrir i d’improvís el sol va començar
a girar a enorme velocitat al voltant de si
mateix com una giràndola. Arbres i persones es van veure submergits de sobte en
una llum fantàstica.
La
multitud va proferir un crit d'horror. Perquè per un breu moment va semblar com
si el sol fora a precipitar-se sobre ells.
No podem precisar el que, analitzat des d'un punt de vista purament científic,
va succeir o no va succeir aquell 13 d'octubre. L'important és que les persones
van quedar visiblement afectades per la singularitat del moment. Van poder
percebre que allí hi havia alguna cosa, i, en certa manera, el sol es va
convertir per a ells en la prova del misteri que hi havia en el que succeí.
Maria
vinculada amb Jesús
L’Apocalipsi parla de la dona
vestida amb el sol i situada sobre la lluna. Amb això s'al·ludeix en primer
lloc al poble de Déu en l'antiga i en la nova aliança, però també de manera
especial a Maria El sol del que va vestida simbolitza Crist, l'autèntica llum
del món. Expressa, per tant, la seva radical vinculació a Crist. Ella té la
lluna - símbol de la petitesa- als seus peus. En aquesta imatge primer es fa
visible una grandesa que pot produir-nos temor, però que després desplega un
poder consolador. I la gent que peregrina a Fàtima,
o a Lourdes, o a Guadalupe, experimenta tant aquesta grandesa com el consol i
poder curatiu que emanen.
El secret de Fàtima
Crec que no podem parlar de Fàtima sense abordar el famós "secret de Fàtima".
Em refereixo als missatges que els nens vidents van rebre en 1917. El primer
"secret" és la visió de l'infern: "Vosaltres heu vist
l'infern, al que van molts pobres pecadores".
El segon és una predicció del final de la primera guerra mundial, a la qual, "si
no se cessa d'ofendre al Senyor", seguiria una nova guerra, "encara
pitjor". Inclou també una predicció de la conversió de Rússia.
Però Joan Pau II va
ser el primer que va expressar aquesta conversió en consagrar Rússia a Maria;
un any més tard Gorbachov
iniciava la perestroika,
i deu anys després queia el teló d’acer.
El
tercer secret
Sobre
el tercer secret s'ha especulat durant dècades, dient, per exemple, que predeia
l'Apocalipsi o, almenys, l'ocàs de l'Església. Es deia que aquest missatge només
estava destinat a cada Papa en persona, raó per la qual no es feia públic. En
la seva tercera visita a Fàtima, el propi Papa va desvetllar el secret. Per encàrrec
del Pontífex, el cardenal Sodano
va esbossar breument el seu contingut i va explicar que la visió dels nens de
"un bisbe vestit de blanc, ferit per tirs, caient mort al sòl"
predeia l'atemptat contra Joan Pau II.
EL
missatge
En
el fons, el missatge de Fàtima no és molt complicat, al contrari. Els tres
nens vidents ho van formular així: "Jo sóc la benvolguda senyora del
rosari!... He vingut perquè els éssers humans es corregeixin. Han de deixar
d'ofendre el Senyor".
De
fet, el missatge mateix és molt senzill. Llúcia, l'única supervivent dels
nens vidents, ha valorat cada vegada més aquesta senzillesa dient que no es
pari esment a les altres coses que es diuen, que en realitat només es tracta de
fe, esperança i amor. Jo també vaig assolir parlar breument amb ella. I ho va
repetir amb molta insistència: "Conteu-ho a la gent!".
Ella
creia: "Els àngels que vam veure primer ens van exercitar en la fe, en
l'esperança i en l'amor, i el contingut de tot el missatge és que aprenguem
això. És just el que ens vol ensenyar la mare de Déu per purificar-nos i
convertir-nos. La penitència és precisament aquest distanciament íntim de la
tendència actual que allunya de Déu i només condueix fins a si mateixa. La
penitència és conversió, sortir d'un mateix, lliurar-se; llavors es
converteix en amor i que a la vegada té la fe com requisit previ genera esperança”.
Crec
que totes aquestes aparicions marianes,
quan autèntiques, no ens indiquen quelcom adjunt a l'evangeli. No proporcionen
continguts curiosos, sensacionalisme o coses per l'estil, sinó que ens retornen
al senzill i essencial, que amb tanta facilitat tendim a passar per alt.
Precisament avui, donada la complexitat de tots els nostres problemes, el
cristianisme sol semblar-nos complicat perquè els arbres ens impedeixen veure
el bosc. Es tracta de ser conduït al senzill centre, no a qualsevol altre lloc,
sinó a l'essencial, a la conversió, a la fe, a l'esperança i a l'amor.
Revelació del
tercer secret de Fàtima
Entretant,
la Congregació de la Fe, en una conferència de premsa celebrada el 26 de juny
del 2000, va presentar als mitjans de comunicació el text complet del denominat
tercer secret de Fàtima. Es va lliurar també un fullet editat per la
Congregació en els grans idiomes del món, que reprodueix en facsímil el text
manuscrit de la germana Llúcia, per eliminar qualsevol discussió
raonable sobre la veracitat i integritat d'aquest text.
Text manuscrit
per la germana Llúcia , vident
En
aquest fullet es descriu escrupolosament tant el transcurs de les visions com
les successives redaccions de la germana Llúcia que les recorden i l'hàbil
exposició del tercer secret. Es reprodueix a més l’elocució del cardenal Sodano
esmentada per vostè; jo mateix vaig col·laborar en l'esborrany del comentari
del text Com aquest fullet és accessible per a tot el món, seré breu.
Opinió del
professor Ricardi
La
visió mostra el fatigós
camí d'un bisbe vestit de blanc (que els propis nens vidents identifiqués
amb el Papa) cap a una muntanya coronada per una creu; el camí travessa una
ciutat mig destruïda. Bisbes, sacerdots, seglars
i finalment el Papa són assassinat! Però la sang dels executats és recollida
pels àngels
i es torna fructífera per al món. Es pot veure en el text una visió abreujada
i presentada en imatges simbòliques de l'Església dels màrtirs en el segle xx;
el professor Riccardi
(president de la comunitat de Sant Egidi),
en un llibre sobre els màrtirs del nostre segle que han sucumbit sota els
diferents règims dictatorials, mostra de forma
impressionant la realitat aquí simbolitzada.
Però
de les línies bàsiques de les tres parts del secret es desprèn que la crida a
la penitència és cabdal i posa de manifest al mateix temps que la història no
transcorre d'acord amb un determinisme inevitable, com si ja estigués tot
escrit i fora intransformable,
sinó que segueix sent una història de llibertat: la penitència pot modificar
la visió.
El secret és una crida dramàtica a la llibertat del ser humà per canviar-se a si mateix, transformant d'aquesta manera el curs de la història; per altra banda, això és el que aquest text té en comú amb l'Apocalipsi. El fet que el Papa finalment escapés de la mort es pot considerar un senyal que és possible canviar la història mitjançant l’oració.